1. Anak nalayan
mambaok cangkua, mananam ubi ditanah darek. Baban sakoyan dapek dipikua, budi
saketek taraso barek.
Beban yang berat
dapat dipikul, tetapi budi sedikit terasa berat.
2. Anak ikan
dimakan ikan, gadang ditabek anak tenggiri. Ameh bukan perakpun bukan, budi
saketek rang haragoi.
Hubungan yang
erat sesama manusia bukan karena emas dan perak, tetapi lebih diikat budi yang
baik.
3. Anjalai
tumbuah dimunggu, sugi sugi dirumpun padi. Supayo pandai rajin baguru, supayo
tinggi naikan budi.
Pengetahuan hanya
didapat dengan berguru, kemulian hanya didapat dengan budi yang tinggi.
4. Alu tataruang
patah tigo, samuik tapijak indak mati.
Sifat seseorang
yang tegas bertindak atas kebenaran dengan penuh bijaksana
5. Tarandam
randam indak basah, tarapuang apuang indak hanyuik.
Suatu persoalan
yang tidak didudukan dan pelaksanaannya dilalaikan.
6. Anyuik labu
dek manyauak, hilang kabau dek kubalo.
Karena
mengutamakan suatu urusan yang kurang penting hingga yang lebih penting
tertinggal karenanya.
7. Anguak anggak
geleng amuah, unjuak nan tidak babarikan.
Sifat seseorang
yang tidak suka berterus terang dan tidak suka ketegasan dalam sesuatu.
8. Alua samo
dituruik, limbago samo dituang.
Seorang yang
mentaati perbuatan bersama dan dipatuhi bersama.
9. Alat baaluah
jo bapatuik makanan banang siku-siku, kato nan bana tak baturuik ingiran bathin
nan baliku.
Seseorang yang
tidak mau dibawa kejalan yang benar menandakan mentalnya telah rusak.
10. Alang tukang
binaso kayu, alang cadiak binaso Adat, alang arih binaso tubuah.Alat baaluah jo
bapatuik makanan banang siku-siku, kato nan bana tak baturuik ingiran bathin
nan baliku.
Seseorang yang
tidak mau dibawa kejalan yang benar menandakan mentalnya telah rusak.
11. Alah bauriah
bak sipasin, kok bakiek alah bajajak, habih tahun baganti musim sandi Adat
jangan dianjak.
Walaupun tahun
silih berganti musim selalu beredar, tetapi pegangan hidup jangan dilepas.
12. Adat biaso
kito pakai, limbago nan samo dituang, nan elok samo dipakai nan buruak samo
dibuang.
Yang baik sama
dipakai, yang buruk sama ditinggalkan.
13. Anak-anak
kato manggaduah, sabab manuruik sakandak hati, kabuik tarang hujanlah taduah,
nan hilang patuik dicari.
Sekarang suasana
telah baik, keadaan telah pulih, sudah waktunya menyempurnakan kehidupan.
14. Anggang nan
datang dari lauik, tabang sarato jo mangkuto, dek baik budi nan manyam buik,
pumpun kuku patah pauahnyo.
Seseorang yang
disambut dengan budi yang baik dan tingkah laku yang sopan, musuh sekalipun
tidak akan menjadi ganas.
15. Anjalai
pamaga koto, tumbuah sarumpun jo ligundi, kalau pandai bakato kato, umpamo
santan jo tangguli.
Seseorang yang
pandai menyampaikan sesuatu dengan perkataan yang baik, akan enak didengar dan
menarik orang yang dihadapi.
16. Atah taserak
dinan kalam, intan tasisiah dalam lunau, inyo tabang uleklah tingga, nak umpamo
langgau hijau.
Seseorang yang
menceraikan istrinya yang sedang hamil, adalah perbuatan tidak baik.
17. Aia diminum
raso duri, nasi dimakan raso sakam.
Seseorang yang
sedang menanggung penderitaan bathin.
18. Adaik rang
mudo manangguang rindu, adaik tuo manahan ragam.
Sudah lumrah
seorang pemuda mempunyai suatu idaman, dan lumrah seorang yang telah tua
menahan banyak karena umurnya.
19. Alah limau
dek mindalu, hilang pusako dek pancarian.
Kebudayaan asli
suatu bangsa dikalahkan oleh kebudayaan lain.
20. Adat dipakai
baru, jikok kain dipakai usang.
Adat Minang Kabau
kalau selalu diamalkan dia merupakan ajaran yang bisa berguna sepanjang zaman.
21. Basuluah mato
hari, bagalanggang mato rang banyak.
Suatu persoalan
yang sudah diketahui oleh umum didalam suatu masyarakat.
22. Baribu nan
tidak lipuah, jajak nan indak hilang.
Satu ajaran yang
tetap berkesan, yang diterima turun temurun.
23. Bariak tando
tak dalam, bakucak tando tak panuah.
Seseorang yang
mengaku dirinya pandai, tetapi yang kejadiannya sebaliknya.
24. Bajalan
paliharolah kaki, bakato paliharolah lidah.
Hati-hatilah
dalam berjalan begitu juga dalam melihat, sehingga tidak menyakiti orang lain.
25. Barek samo
dipikua, ringan samo dijinjiang.
Setiap pekerjaan
yang dikerjakan secara bersama.
26. Baguru
kapadang data, dapek ruso baling kaki, baguru kapalang aja, nan bak bungo
kambang tak jadi.
Suatu pengetahuan
yang tanggung dipelajari tidak lengkap dan cukup, kurang bisa dimanfaatkan.
27. Bakato bak
balalai gajah, babicaro bak katiak ula.
Suatu pembicaraan
yang tidak jelas ujung pangkalnya.
28. Bapikia
kapalang aka, ba ulemu kapalang paham.
Seseorang yang
mengerjakan sesuatu tanpa berpengetahuan tentang apa yang dikerjakannya.
29. Bak kayu
lungga panggabek, bak batang dikabek ciek.
Suatu masyarakat
yang berpecah belah, dan sulit untuk disusun dan diperbaiki.
30. Batolan
mangko bajalan, mufakat mangko bakato.
Dalam masyarakat
jangan mengasingkan diri, dan bertindak tanpa mufakat.
31. Bak kancah
laweh arang, bapaham tabuang saruweh.
Seseorang yang
besar bicaranya, dan tidak bisa merahasiakan yang patut dirahasiakan.
32. Bak balam
talampau jinak, gilo ma-angguak-anguak tabuang aia, gilo mancotok kili-kili.
Seseorang yang
sifatnya terlalu cepat mempercayai orang lain, tanpa mengetahui sifat orang
lain tersebut.
33. Bakarih
sikati muno, patah lai basimpai alun ratak sabuah jadi tuah, jikok
dibukakpusako lamo, dibangkik tareh nan tarandam lah banyak ragi nan barubah.
Karena banyaknya
yang mempengaruhi kebudayaan kita yang datang dari luar, kemurnian kebudayaan
Adat istiadat mulai kabur dari masyarakat.
34. Batang aua
paantak tungku, pangkanyo sarang sisan, ligundi disawah ladang sariak indak
babungolai. Mauleh jokok mambuku, mambuhua kalau manggasan, kalau budi
kelihatan dek urang, hiduik nan indak baguno lai.
Seseorang dalam
masyarakat yang telah kehilangan kepercayaan, karena tindakannya yang kurang
teliti dalam suatu hal. Sehingga kehilangan kepercayaan terhadap dirinya.
35. Basasok
bajarami, bapandam pakuburan, soko pusako kalau tadalami, mambayang cahayo
diinggiran.
Kalau ajaran adat
dapat didalami dan difahami, serta diamalkan oleh masyarakat, maka masyarakat
itu akan menjadi tinggi mutunya.
36. Basasok
bajarami, bapandam pakuburan.
Adalah syarat
mutlak bagi satu nagari di Minang Kabau
37. Bapuntuang
suluah sia, baka upeh racun sayak batabuang, paluak pangku Adat nan kaka,
kalanggik tuah malambuang.
Kalau ajaran Adat
Minang Kabau benar-benar dapat diamalkan oleh anggota masyarakat, maka
masyarakat itu akan menjadi masyarakat yang tinggi peradabannya dan kuat
persatuannya.
38. Bajalan
batolan, bakato baiyo, baiak runding jo mufakat. Turuik panggaja urang tuo,
supayo badan nak salamaik.
Hormati dan
turuti nasehat Ibu Bapak dan orang yang lebih tua umurnya dari kamu, Insya
ALLAH hidupmu akan selamat.
39. Barakyat dulu
mangko barajo, jikok panghulu bakamanakan. Kalau duduak jo nan tuo pandai nan
usah dipanggakkan.
Sewaktu duduk
bersama orang tua, baiak orang tua umurnya dari kita, janganlah membanggakan
kepandaian kita sendiri.
40. Bakato
bapikiri dulu, ingek-ingek sabalun kanai, samantang kito urang nan tahu, ulemu
padi nan kadipakai.
Seseorang yang
pandai dalam hidup bergaul, dia selalu umpama padi berisi, makin berisi makin
tunduk, bukan membanggakan kepandaian.
41. Banyak diliek
jauah bajalan, lamo hiduik banyak diraso. Kalau kito dalam parsidangan marah jo
duko usah dipakai.
Didalam duduk
rapat dalam suatu persidangan, tidak boleh berhati murung, dan tidak boleh
bersifat marah.
42. Biopari kato
ibarat, bijaksano taratik sopan, pacik pitaruah buhua arek, itu nan ijan
dilupokan.
Nasehat yang baik
jangan dilupakan, pegang erat-erat untuk diamalkan.
43. Barieh
balabiah limo puluah, nan warieh bajawek juo, kaganti camin gujalo tubuah,
paukua baying-bayang maso.
Ajaran Adat kalau
didalami dia akan dapat menjadi ukuran kemajuan zaman dibidang moral manusia.
44. Baitu barieh
balabiahnyo, dari luhak maso dahulu, kok tidak disigi dipanyato, lipuah lah
jajak nan dahulu.
Tentang Adat
Minangkabau sebagai kebudayaan daerah kalau tidak dibina dan dikembangkan, maka
hilanglah kebudayaan yang asli di Minang Kabau, karena di pengaruhi kebudayaan
asing.
45. Buruak muko
camin dibalah.
Seseorang yang
membuat kesalahan karena kebodohannya, tetapi yang disalahkannya orang lain
atau peraturan.
46. Banggieh
dimancik, rangkiang disaliangkan.
Marah kepada satu
orang tetapi semua orang yang dimusuhi.
47. Barajo Buo
Sumpu Kuduih tigo jo rajo Pagaruyuang, Ibu jo bapak pangkanyo manjadi anak rang
bautang.
Kesalahan seorang
anak, akan banyak tergantung kepada didikan kedua ibu bapaknya.
48. Bak cando
caciang kapanehan, umpamo lipeh tapanggang.
Seseorang yang
tidak mempunyai sifat ketenangan, tetapi selalu keluh kesah dan terburu buru.
49. Bak lonjak
labu dibanam, umpamo kacang diabuih ciek.
Seseorang yang
mempunyai sifat angkuh dan sombong, sedang dia sendiri tidak tahu ukurannya
dirinya.
50. Bak ayam
manampak alang, umpamo kuciang dibaokkan lidieh.
Seseorang yang
sangat dalam ketakutan, sehingga kehidupannya kucar kacir.
51. Bak caro
tontoang diladang, umpamo pahek ditokok juo barunyo makan, urang-urang
ditanggah sawah digoyang dulu baru manggariek.
Seseorang yang
tidak tahu kepada tugas dan kewajibannya sehingga selalu menunggu perintah dari
atasan, tidak mempunyai inisiatif dalam kehidupan.
52. Bak sibisu
barasian, takana lai takatokan indak.
Seseorang yang
tidak sanggup menyebut dan mengemukakan kebenaran, karena mempunyai
keragu-raguan dalam pengetahuan yang dimiliki.
53. Bak baruak
dipataruahkan, bak cando kakuang dipapikekkan.
Seseorang hidup
berputus asa, selalu menunggu uluran tangan orang lain, tidak mau berusaha dan
banyak duduk bermenung.
54. Bak manjamua
ateh jarami, jariah abieh jaso tak ado.
Pekerjaan yang
dikerjakan tanpa perhitungan, sehingga menjadi rugi dan sia sia.
55. Bak balaki
tukang ameh, mananti laki pai maling.
Menunggu suatu
yang sulit untuk dicapai, karena kurang tepatnya perhitungan dan harapan yang
tak kunjung tercapai.
56. Baulemu
kapalang aja, bakapandaian sabatang rokok.
Seseorang yang
tidak lengkap pengetahuan dalam mengerjakan sesuatu, atau kurang
pengetahuannya.
57. Bunyi kecek
marandang kacang, bunyi muluik mambaka buluah.
Seseorang yang
besar bicara tetapi tidak ada memberi hasil.
58. Baguno lidah
tak batulang, kato gadang timbangan kurang.
Pembicaraan yang
dikeluarkan secra angkuh dan sombong, tidak memikirkan orang lain akan
tersinggung.
59. Bak bunyi
aguang tatunkuik, samangaik layua kalinduangan.
Seseorang yang tidak
bisa bicara karena banyak takut dan ragu dalam pendirian.
60. Bak itiak
tanggah galanggang, cando kabau takajuik diaguang.
Seseorang yang
sangat tercegang dan takjub dengan sesuatu, sehingga tidak sadarkan diri
sebagai seorang manusia.
61. Bungkuak saruweh
tak takadang, sangik hiduang tagang kaluan.
Seseorang yang
tidak mau menerima nasehat dan pendapat orang lain, walaupun dia dipihak yang
tidak benar sekalipun.
62. Bumi sampik
alam tak sunyi, dio manjadi upeh racun.
Biasanya orang
yang disebut dalam no.61 diatas menyusah dan menjadi batu penarung.
63. Bak umpamo
gatah caia, bak cando pimpiang dilereng, iko elok etan katuju.
Sifat seorang
laki-laki atau perempuan yang tidak mempunyai pendirian dan ketetapan hati
dalam segala hal.
64. Basikelah
anggan kanai, basisuruak jikok kanai, tasindoroang nyato kanai.
Sifat yang harus
dihindarkan, seorang yang tidak mau bertanggung jawab atas segala perbuatannya.
65. Budi nan
tidak katinjauan, paham nan tidak kamaliangan.
Seseorang yang
tidak mau kelihatan budi, dan selalu hati-hati dalam berbuat bertindak dalam
pergaulan.
66. Bak basanggai
diabu dingin, bak batanak ditungku duo.
Suatu pekerjaan
yang sia-sia dan kurang mempunyai perhitungan.
67. Bak taratik
rang sembahyang, masuak sarato tahu, kalua sarato takuik.
Seseorang yang
mengerjakan sesuatu dengan penuh ketelitian dan menguasai segala persoalannya.
68. Bak galagak
gulai kincuang, bak honjak galanggang tingga.
Seseorang yang
berlagak pandai dalam sesuatu, tetapi yang sebenarnya kosong belaka.
69. Bak ayam
lapeh malam, bak kambiang diparancahkan.
Seorang yang
kehilangan pedoman hidup serta pegangan, berputus asa dalam sesuatu.
70. Bak balam
talampau jinak, gilo maangguak tabuang aia, gilo mancotok kili kili.
Seseorang yang
mudah dipuji sehingga kalau telah dipuji bisa terbuka segala rahasia.
71. Bagai kabau
jalang kareh hiduang, parunnyuik pambulang tali, tak tantu dima kandangnyo.
Seseorang yang
keras kepala tak mau menerima nasehat orang lain, sedangkan dia sendiri tak
memahami tentang sesuatu.
72. Bak umpamo badak
jantan, kuliek surieh jangek lah luko, namun lenggok baitu juo.
Seorang yang
tidak tahu diri, sudah tua disangka muda, ingin kembali cara yang muda.
73. Bak ma eto
kain saruang, bak etong kasiak dipantai.
Suatu persoalan
yang tidak berujung berpangkal dan tidak ada keputusannya dalam masyarakat.
74. Barundiang
siang caliak-caliak, mangecek malam agak-agak.
Berbicaralah
dengan penuh hati-hati dan jangan menyinggung orang lain.
75. Bak
manungkuih tulang didaun taleh, bak manyuruakan durian masak.
Suatu perbuatan
jahat walaupun bagaimana dia pandai menyembunyikannya, lambat laun akan
diketahui orang lain juga.
76. Bilalang
indak manjadi alang, picak-picak indak jadi kuro-kuro. Walau disapuah ameh
lancuan, Kilek loyang kan tampak juo.
Setiap penipuan
yang dilakukan dan ditutup dengan kebaikan, dia akan kelihatan juga kemudian.
77. Bak mandapek
durian runtuah, bak mandapek kijang patah.
Seseorang yang
mendapat keuntungan dengan tiba-tiba, yang tidak dikira pada mulanya.
78. Bagai
sipontong dapek cicin, bak mancik jatuah kabareh.
Nikmat yang
diperdapat sedang orang yang bersangkutan lupa dari mana asal mulanya,dan
menjadikan dia lupa diri.
79. Bak kabau
dicucuak hiduang umpamo langgau di ikua gajah.
Seseorang yang
selalu menurut kemauaan orang lain, tanpa mengeluarkan pendapat hatinya.
80. Bak mamaga
karambia condong, bak ayam baranak itiak.
Pengetahuan
seseorang yang tidak dapat dimamfaatkan dan berfaedah bagi dirinya, tetapi
menguntungkan kepada orang lain.
81. Bak
mangantang anak ayam, umpamo basukek baluik hiduik.
Suatu masyarakat
karena kurang keahlian sulit untuk disusun dan dikoordinir.
82. Bak mahambek
aia hilia, bak manahan gunuang runtuah.
Mengerjakan suatu
pekerjaan berat yang harus dikerjakan bersama, dikerjakan sendirian, dan tidak
mempunyai keahlian pula tentang itu.
83. Bak mancari
jajak dalam aia, bak mancari pinjaik dalam lunau.
Mencari sesuatu
yang mustahil didapat, walaupun sesuatu itu ada.
84. Bak manatiang
minyak panuah, bak mahelo rambuik dalam tapuang.
Suatu pekerjaan
yang dikerjakan dengan hati-hati dan teliti, karena memikirkan akibatnya.
85. Bak aia
didaun kaladi, bak talua diujuang tanduak.
Sesuatu yang
sulit menjaganya dalam pergaulan, kalau hilang atau jatuh hilang semua harapan,
seperti kehilang budi dari seseorang.
86. Bak manggadangkan
anak ula, umpamo mamaliharo anak harimau.
Seseorang yang
didik dari kecil dengan ilmu pengetahuan, tetapi kelak setelah dia besar
dibalas dengan perbuatan yang jahat.
87. Bak aia
jatuah ka kasiak, bak batu jatuah ka lubuak.
Sesuatu persoalan
yang diajukan, tetapi dilupakan buat selamnya, yang seharusnya perlu lu ditekel
dengan segera.
88. Bak
bagantuang di aka lapuak, bak bapijak didahan mati.
Seseorang yang
mengantungkan nasib pada orang yang sangat lemah ekonomi dan pemikirannya.
89. Bak ayam
indak ba induak, umpamo siriah indak ba junjuang.
Suatu masyarakat
atau anak-anak yang tidak ada yang akan memimpin atau memeliharanya.
90. Bak
malapehkan anjiang tasapik, bak mangadangkan anak harimau.
Seseorang yang
ditolong dengan perbuatan baik diwaktu dia dalam kesempitan tetapi setelah dia
terlepas dari kesulitan, dia balas dengan kejahatan.
91. Bak api
didalam sakam, aia tanang mahannyuikkan.
Seseorang yang
mempunyai dendam diluar tidak kelihatan, tetapi setelah terjadi kejahatan saja
baru diketahui.
92. Bak tapijak
dibaro angek, bak cando lipeh tapanggang.
Seseorang yang
sifatnya tergesa-gesa, berbuat tanpa memikirkan akibat.
93. Bak maungkik
batu dibancah, bak manjujuang kabau sikua.
Suatu pekerjaan
yang sukar dikerjakan, dan kalau dikerjakan menjadi sia-sia, bahkan menimbulkan
kesulitan.
94. Baban barek
singguluang batu, kayu tapikua dipangkanyo.
Suatu pekerjaan
yang dikerjakan tetapi tidak ada keuntungan materil yang diharapkan (sosial)
95. Bak kudo
palajang bukik, umpamo gajah paangkuik lado.
Suatu pekerjaan
bersama-samalah seorang dari orang yang berjasa dalam pekerjaan itu tidak
diberi penghargaan sewajarnya.
96. Bak banang
dilando ayam, bak bumi diguncang gampo.
Suatu kerusuhan
dan kekacauan yang timbul dalam suatu masyarakat yang sulit untuk diatasi.
97. Bak baluik di
gutiak ikua, bak kambiang tamakan ulek.
Seseorang yang
mempunyai sifat dan tingkah laku yang kurang sopan dan tidak memperdulikan
orang lain yang tersinggung karena perbuatannya.
98. Babana ka
ampu kaki, ba utak ka pangka langan.
Seseorang yang
mudah tersinggung dan mudah berkelahi karena hal kecil.
99. Baumpamo
batuang tak bamiyang, bak bungo tak baduri.
Seseorang yang
tidak mempunyai sifat malu dalam hidup, baik laki -laki dan perempuan.
100. Basilek
dipangka padang, bagaluik diujuang karieh, kato salalu baumpamo, rundiang
salalu bamisalan.
Pepatah, petitih,
mamang, bidal, pantun dan gurindam Adat Minang Kabau, selalu mempunyai arti
yang tersurat dan tersirat (berkias).
101. Bakato
sapatah dipikiri, bajalan salangkah madok suruik.
Setiap yang akan
dikatakan hendaklah dipikirkan lebih dahulu, sehingga perkataan itu tidak
menyinggung orang lain.
102. Bajalan
paliharolah kaki, maliek paliharolah mato.
Menurut adat
berjalan dan melihat, bahkan setiap gerak dan perilaku hendaklah diawasi,
jangan sampai merussak perasaan orang lain.
103. Bukik putuih
rimbo kaluang, dirandang jaguang dihanggusi. Hukum putuih badan tabuang,
dipandang gunuang ditangisi.
Seseorang yang
berpantun diwaktu dia akan menjalani hukuman karena melawan penjajah
Belanda.
104. Camin nan
tidak namuah kabua, palito nan tidak kunjuang padam.
Ajaran
Adat/Syarak di Minangkabau bagaimanapun tetap dicintai dan dihormati oleh
masyarakatnya
105. Cadiak jan
bambuang kawan, gapuak nan usah mambuang lamak, tukang nan tidak mambuang
kayu.
Dalam pergaulan
hendaklah bisa mempergunakan semua orang, jangan dengan jalan bertindak
sendiri, walaupun cukup mempunyai kecerdasan.
106. Condong jan
kamari rabah, luruih manantang barieh Adat.
Didalam pergaulan
hendaklah mempunyai pendirian yang kokoh, dan selalu dijalan yang benar.
107. Cupak
basitalago panuah, undang maisi kandak, bak kain pambaluik tubuah,
paralu dipakai tak buliah tidak.
Adat dan Syarak
di Minangkabau adalah dua ajaran yang mutlak dipakai dan diamalkan.
108. Capek kaki
ringan tangan, capek kaki indak panaruang, ringan tangan bukan pamacah.
Sifat
pemuda-pemudi yang terpuji dan dikehendaki oleh Adat dan agama di Minangkabau,
yakni tangkas dan kesatria tetapi tidak melampaui kesopanan.
109. Cadiak malam
biguang siang, gilo maukia kayu tagak.
Seseorang yang
panjang angan-angan, tetapi satupun tak dapat dikerjakannya, rencana tinggal
rencana, mempunyai sifat pemalas.
110. Cancang
tadadek jadi ukia, kuah talenggang ateh nasi.
Suatu pekerjaan
yang tidak terduga salah melaksanakannya, tetapi karena keahliannya dapat
menjadi baik.
111. Cinto banyak
parisau ragu, budi manunggu di ulemu, paham babisiak didalam bathin.
Sifat seseorang
yang selalu mengelamun, tetapi tak berani melahirkan maksud hati.
112. Caliak anak
pandang minantu, mato nan condoang ka nan elok.
Seorang ibu/bapak
hendaklah mencari menantunya yang sesuai dengan anaknya.
113. Calak-calak
ganti asah, pananti tukang manjalang datang, panunggu dukun
manjalang tibo.
Seseorang yang
dapat bertindak sementara tenaga yang diharapkan dan ditunggu datang, (
memberikan pertolongan pertama )
114. Cabua samo
dibuang, usua samo dipamain.
Setiap kita harus
menjauhi perbuatan cabul, dan selalulah mempergunakan informasi dengan
sebaik-baiknya.
115. Dek ribuik
rabahlah padi, dicupak datuak tumangguang, hiduik kalau tidak
babudi, duduak tagak kamari tangguang.
Seseorang yang
tidak berbudi pekerti yang baik maka hidupnya dalam masyarakat serba susah
dan sukar mendapat teman.
116. Dicancang
pua manggarik andilau.
Seorang membikin malu
semua keluarga merasa malu.
117. Dimudiak
tubo dilapeh, dihilia lukah mananti, ditanggah jalo takambang, dilua parangkok
makan.
Suatu pekerjaan
dalam masyarakat, atau suatu persoalan yang tidak dapat mengelakan diri dari
padanya.
118. Dek ketek
taanjo-anjo, lah gadang tabao-bao, lah tuo tarubah tido, sampai
mati manjadi paranggai.
Setiap pekerjaan
yang dibiasakan mengerjakannya semenjak kecil baik atau buruk, sukar untuk
merobahnya, bahkan sampai mati tetap akan merupakan pakaian.
119. Dimano kain
kabaju, diguntiang indaklah sadang, lah takanak mangko diungkai, dimano nagari
namuah maju, Adat sajati nanlah hilang, dahan jo rantiang nan dipakai.
Kamajuan suatu
negri di Minangkabau, tidak akan dapat dicapaidengan baik, kalaukiranya ajaran
Adat diamalkan tidak sepenuh hati, atau tinggal sebutan.
120. Dalam aia
buliah diajuak, dalam hati siapo tahu.
Manusia bisa
mengetahui yang lahir, yang bathinnya dalam hati manusia hanya Tuhan yang
mengetahuinya.
121. Dimano bumi
dipijak, disinan langik dijunjuang, dimano sumua dikali disinan
aia disauak, dimano nagari diunyi disinan Adat dipakai.
Ajaran Adat
Minangkabau dapat diamalkan dimana saja, asal pandai menyesuaikan diri
dengan masyarakat yang kita gauli.
122. Darah samo
dikacau, dagiang samo dilapah, tanduak samo ditanam.
Meresmikan
penggangkatan atau penobatan suatu jabatan didalam Adat seperti melantik
penghulu.
123. Dihannyuik
ka aia dareh, dibuang katah lakang.
Membuang segala
sifat-sifat yang jelek dan meninggalkan segala perbuatan yang tercela, tidak
ingin mengulang kembali.
124. Dibaok
ribuik dibaok angin, dibaok pikek dibaok langgau, muluik jo hati kok
balain pantangan Adat Minangkabau.
Lain dimulut lain
dihati, tidak sesuai kata dengan perbuatan adalah larangan dalam Adat
Minangkabau.
125. Dikaji Adat
nan ampek, itu pusako tanah Minang. Nak tuah cari sapakaik, nak
cilako bueklah silang.
Bersatu teguh dan
kuat, bercerai dan berpecah belah adalah kelemahan dan kehancuran.
126. Ditiliak
duduak hukum Adat, ateh bainah nan duo baleh. Sarintiak kudarat jo
iradat, dikurasai soko mangko nyo jaleh.
Untuk memahami
dan mendalami ajaran Adat dan filsafatnya perlu menghendaki ketekunnan dan
mau memahami arti yang tersirat.
127. Diatua cupak
nan duo, dikaji kato nan ampek, dalam tambolah tasuo, paham disinan mangko
dapek.
Kalu untuk
mendalami ajaran Adat dan filsafatnya jangan hanya sekedar menangapi arti
lahir kata, tetapi perlu dipahami arti yang tersirat dibelakangnya.
128. Dibilang
kato nan ampek, partamo kato pusako, sanang hati santoso tampek,
disinan ado raso mardeka.
Kemerdekaan itu
baru dapat dirasakan hasilnya apabila pembangunan dibidang kesejahteraan hidup
dan tempat kediaman telah cukup dan selesai.
129. Dubalang
kato mandareh, pagawai kato basipaik, antaro masin jo padeh, disinan raso mangkonyo
dapek.
Setelah
dibandingkan ajaran Adat Minangkabau dengan Adat Adat lain, maka
disana baru jelas nilainya yang baik.
130. Dek rajin
pandai nan datang, dek malu buruak tasuo, hari pagi mananti
patang, insyaflah diri dengan tubuah.
Ingatlah didalam
hidup, muda akan menjadi tua, tua akan kembali kepada asalnya yakni
kembali kepada tanah.
131. Deta batiak
basaluak timbo, pakaian bangsawan rang di Minang. Dek cadiak niniak nan
baduo, dituka bantuak deta datang.
Kebijaksanaan
yang baik yang dapat diamalkan dalam pergaulan hidup, menjamin hubungan
baik sesama angota masyarakat yang datang dan yang menanti.
132. Dibukak
buhua deta datuak, disamek kain saluak timbo. Kok gapuak lamak tak dibuang, dek
pandai alam santoso.
Kebijaksanaan
dalam pergaulan, pandai menyesuikan diri menimbulkan hubungan yang
harmonis sesama anggota masyarakat.
133. Dibaliak
pandakian ado panurunan, dibaliak panurunan ado pandakian.
Dibalik kesusahan
ada kemudahan, dibalik penderitaan ada kesenangan.
134. Ditiliak
barieh jo balabeh, jo papatah pakaian rang panghulu. Supayo budi
samo marateh, nak tantu ruweh jo buku.
Kalau budi
diamalkan dalam pergaulan, dapat menentukan seseorang baik dan buruk.
135. Didalam
luhak nan tigo, untuak padoman dalam hiduik, kato kiasan didalamnyo, indaklah
paham kok indak dirunuik.
Ajaran Adat
Minangkabau banyak mengandung kiasan dan perumpamaan, tidaklah dapat
dipahami kalau tidak benar didalami.
136. Dimaso tuo
mangucambah, bukanlah tuo manyularo, sungguah kasumba alah merah tibo
disago nan nyato bana.
Tentang sumber
pepatah budi merah sago jadi pilihan, walaupun ada yang merah selain dari sago.
137. Dimano asa
titiak palito, dibaliak telong nan batali, dari mano asa niniak moyang
kito iyo dilereang gunuang marapi.
Orang Minang asal
mula keturunannya ialah dilereng gunung merapi Pariangan Padang Panjang.
138. Diagak
mangko diagiah, dibaliak mangko dibalah.
Setiap pekerjaan
yang akan dikerjakan hendaklah dipikirkan semasak-masaknya, dan buatlah
rencana kerja.
139. Elok baso
tak katuju, baik baso tak manantu.
Seseorang yang
kurang perhitungan dalam pergaulan terlalu royal dengan kawan.
140. Elok
diambiak jo etongan, buruak dibuang jo mufakaik.
Didalam Adat
setiap yang tidak baik, dibuang baik-baik dengan perhitungan
dan musyawarah, begitupun yang baik perlu diambil dengan mufakat.
141. Elok
sairiang jo juru mudi, elok saiyo jo sakato, kok pandai bamain budi, nan
lia jinak malakok.
Kalau pergaulan
dilengkapi dengan budi yang baik dan tinggi, segala kesukaran dapat diatasi.
142. Elok nan tidak
mangalua, gadang nan indak mangatanggah.
Seseorang yang
tidak berani mengeluarkan pendapatnya dalam pergaulan.
143. Elok bak
karabang talua itiak, eloknyo tabuang juo, indak babaliak naik lai.
Orang pandai dan
cerdik, tetapi tidak mempergunakan kepandaiannya dan kecerdasan untuk
kepentingan orang banyak.
144. Elok
tungkuih tak barisi, gadak agak tak manyampai.
Seseorang yang
lagaknya seperti orang pandai terlalu jelimet tetapi tidak berhasil.
145. Elok nagari
dek panghulu, elok tapian dek nan mudo, elok masajik dek tuanku,
elok rumah dek bundo kanduang.
Baik suatu negari
karena pimpinannya, begitupun Masjid, tepian karena pemuda pemudi yang tinggi
budinya.
146. Faham insyaf
faham nan haniang, faham sangko didoroang hati.
Keinsyafan yang
sungguh datang dari hati akan menimbulkan kecintaan untuk berbuat kebaikan.
147. Faham sak
barisi antah, faham waham bambao lalai.
Keragu-raguan
karena kurang keinsyafan, ia akan membawa kepada kelalaian dalam suatu
pekerjaan yang dilaksanakan.
148. Faham yakin ulemu
tatap, ujuik satu pangang bunta.
Keyakinnan akan
membawa ketetapan hati, dan tekun menghadapi sesuatu pekerjaan.
149. Faham arieh
balawan banyak, faham cadiak maangan urang.
Mempunyai faham
yang terlalu arief menimbulkan sak wasangka, dan cerdik yang tidak dengan
pengetahuan akan selalu merugikan diri sendiri.
150. Faham waham
mambao lalai, faham mati mangunyah bangkai.
Ragu membawa
kelalaian, cemburu buta merugikan diri sendiri.
151. Gadang ombak
caliak kapasianyo, gadang kayu caliak kapangkanyo.
Menilai seseorang
jangan dari pakaiannya, tetapi nilailah dari pengetahuannya dan budi
pekertinya.
152. Gadang buayo
dimuaro, gadang garundang dikubangan.
Seseorang akan
berkuasa dalam lingkungan dan bidangnya masing-masing.
153. Gadang
sendok tak mambao, gadang suok tak manganyang, gadang antak indak lalu.
Orang yang besar
bicara takabur dan sombong, biasanya tidak sebesar apa yang dibicarakannya yang
dapat dibuatnya.
154. Gadang
tungkuih tak barisi, gadang galogok tak bamalu.
Seseorang yang
berlagak sombong dan angkuh biasanya dia kurang mempunyai rasa malu.
155. Galogok
kuciang kanaiak, bak mancik palajang atah.
Seseorang yang
senantiasa tergesa-gesa dalam setiap pekerjaan, tetapi hasilnya sangat
mengecewakan.
156. Gadang
tungkuih tak barisi, tungkuih elok pangabek kurang.
Seseorang yang
bertampang pandai dan pintar, tetapi sebenarnya isi kosong dari segala-galanya.
157. Gadanglah
aia banda baru, nampak nan dari mandi angin. Elok nan usang dipabaru, pado
mancari ka nan lain.
Dari pada mencari
sesuatu yang baru, lebih baik memelihara dan memperbaiki yang telah ada.
158. Gadiang tak
ado nan tak ratak, tak ado mingkudu nan tak bagatah.
Sifat tersalah
dan lupa itu adalah sifat bagi manusia, kecuali yang qadim hanya
sifat ALLAH.
159. Gadang jan
malendo, panjang jan malindih.
Kalau menjadi
orang yang memegang kekuasaan jangan berbuat sekehendak hati.
160. Gadang kayu
gadang bahan, ketek kayu ketek bahannyo.
Berbuatlah dalam
masyarakat, baik berkorban dan bekerja sesuai dengan kemampuan kita
masing-masing.
161. Gadang agiah
baonggok, ketek agiah bacacah.
Setiap
pembahagian dalam bersama hendaklah disesuaikan dengan hasi yang diperoleh.
162. Gayuang
basambuik, kato bioso bajawab, himbau basahuti.
Kebaikan orang
lain hendaklah dibalas dengan kebaikan dengan ikhlas dan jujur.
163. Gabak dihulu
tando kahujan, cewang dilangiek tando kapaneh.
Ada suatu alamat
dan tanda-tanda menunjukkan mara bahaya akan datang, atau kerusuhan akan
terjadi.
164. Garuih tak
namuah hilang walau nan luko lah sambuah bana.
Suatu kejahatan
yang dibuat seseorang yang sulit dilupakan oleh orang banyak.
165. Geleang
kapalo bak sipatuang inggok, lonjak bak labu dibanam.
Seseorang yang
talen dan gagah yang dibuat-buat karena sombong dan angkuhnya.
166. Gadang maimpok,
panjang malindieh, laweh nak manyawok.
Sifat seseorang
berkuasa yang ingin memperbudak orang lain dalam segala hal.
167. Guruah
patuih panubo limbek, pandan tajamua disubarang, tujuah ratuih carikan
ubek badan batamu mangkonyo sanang.
Seseorang yang
sakit karena cinta dan rindu kepada sesuatu atau kepada seseorang, dia
akan sembuh kapan dapat bertemu atau tercapai yang dicintainya.
168. Gadih
panagak ateh janjang, gadih pancaliak bayang-bayang.
Larangan bagi
seorang anak gadis di Minangkabau.
169. Galundi
disawah ladang, sarik indak babungo lai, budi kalau nampak dek
urang, hiduik indak baguno lai.
Baik laki-laki
atau perempuan kalau budi telah kelihatan dalam pergaulan, sulit untuk
dipercaya buat selama-lamanya.
170. Gilo
dimabuak bayang-bayang, gilo maukia kayu tagak.
Seseorang yang
selalu hidup dalam khayalan tetapi tak mau berusaha.
171. Galang
dicinto galang buliah, niaik sampai cinto basuo.
Seseorang yang
memperoleh nikmat yang selama ini menjadi idamannya.
172. Habih
sandiang dek bagesoh, habih miyang dek bagisia.
Pergaulan bebas
antara muda dan mudi, akan menghilangkan rasa malu antara dua insan yang
berlainan jenis.
173. Habih bisa
dek biaso, habih gali dek galitik.
Pekerjaan yang
dilarang oleh adat dan syarak akan merupakan kebiasaan mengerjakannya, kalau
rasa malu telah hilang dari diri seseorang.
174. Hati gajah
samo dilapah, hati tunggau samo dicacah.
Rasa social dalam
hidup bergaul, harus melaksanakan pembahagian keuntungan dengan adil
melihat kepada keuntungan yang diperoleh sesuai dengan usaha masing
masing.
175. Hawa nan
pantang karandahan, nafasu nan pantang kakurangan.
Nafsu itu seperti
lautan tak penuh karena air dan sampah.
176. Hanyuik
sarantau sagan badayuang, karano tidak mambao galah. Kanan jo kiri
tak malenggong, mudharat mamfaat tak takana.
Seseorang dalam
pekerjaannya tidak memikirkan kerugian dan kesakitan orang lain.
177. Hati ibo
mambao jauah, sayang dikampuang ditinggakan, hati luko mangkonyo sambuah,
tacapai niaik jo tujuan.
Seseorang yang
rajin berusaha untuk mencapai cita-citanya, dia belum merasa puas kalau
belum dapat dicapainya.
178. Hujan batu
dikampuang kito, hujan ameh dikampuang urang, walau bak mano
misikin misikin awak, bacinto juo badan nak pulang.
Kecintaan
seseorang kepada kampung halaman tumpah darahnya, walau senang badan dirantau
orang namun kampung teringat juga.
179. Harok
diburuang tabang, punai ditangan dilapehkan.
Seseorang yang
mengharapkan sesuatu yang belum tentu didapatnya, tetapi dia
telah membuang apa yang dimilikinya.
180. Hari sahari
diparampek, hari samalam dipatigo.
Seseorang yang
pandai mempergunakan waktu dalam hidupnya.
181. Hutang
lansai dek babaia, ketek utang dek angsuran.
Hutang wajib
dibayar, dan dia akan bertambah kecil kalau tetap diangsur membayar.
182. Hulu baiak
pandai batenggang, hulu malang salah galogok.
Seseorang akan
bahagia kalau pandai bertengang dalam hidup, tetapi bahaya mudah terjadi
kalau tidak mempunyai perhitungan.
183. Haniang
saribu aka, pikia palito hati.
Seseorang yang
tenang dalam menghadapi kesulitan akan mudah mengatasi kesulitan karena
pikiran itu pelita hati.
184. Hukum jatuah
sangketo sudah, dandam habih kasumat putuih.
Terciptanya
perdamaian dalam masyarakat.
185. Habih dayo
badan talatak, habih paham aka baranti.
Berusahalah
sejauh kemampuan yang ada pada kita dalam masyarakat.
186. Hilang raso
jo pareso, habih malo jo sopan, hewan babantuak manusia.
Kalau raso pareso
telah lenyap dari seseorang, walaupun hilang sendirinya, bukan disebut
manusia lagi, tetapi hewan yang berbentuk manusia.
187. Hari baiak
dibuang-buang, hari buruak dipagunokan.
Seseorang yang
senang tiasa membuang waktu yang baik, dan memakai waktu yang banyak untuk
hura hura.
188. Iduik
batampek, mati bakubua, kuburan hiduik dirumah tanggo, kuburan mati ditangah
padang.
Seseorang harus
mempunyai tempat kediaman, dan kalu mati perlu dikuburkan.
189. Inggok
mancakam batang, tabang manumpu dahan.
Perpindahan
masyarakat dari suatu negeri kenegeri lain, diperlukan penyesuaian
diri dengan masyarakat yang ditempati.
190. Ingek-ingek
sabalun kanai, bakulimek sabalun habih.
Dalam bergaul
perlu ada kehati-hatian jangan sampai berbuat kesalahan.
191. Iman nan tak
buliah ratak, kamudi nan tidak buliah patah.
Ke-Imanan harus
dijaga jangan sampai tergelincir, dan kemudian harus dijaga jangan sampai
patah, karena kedua-duanya menjadikan karam seseorang dalam kehidupan dan
kehilangan pedoman.
192. Isi kulik
umpamo lahia, gangam arek pagangan taguah.
Sesuaikanlah kata
dengan perbuatan, dan itulah yang harus diamalkan didalam hidup.
193. Indomo di
Saruaso, Datuak Mangkudun di Sumaniak, sabab anak jatuah binaso, ibu bapak
nan kurang cadiak.
Kemelaratan dan
kesesatan seorang anak adalah disebabkan kelalaian kedua orang ibu
bapaknya.
194. Ilang tak
tantu rimbonyo, hanyuik tak tantu muaronyo.
Sesuatu persoalan
yang tidak tentu penyelesaiannya dan hilang begitu saja.
195. Jalan
dialiah dek rak lalu, cupak dipapek dek rang manggaleh.
Secara tidak
disadari kebudayaan asli kita dipenggaruhi oleh kebudayaan dan adat
istiadat asing.
196. Janji biaso
mungkia, titian biaso lapuak.
Peringatan agar
jangan mudah berjanji dengan seseorang, hendaklah dikuatkan kata-kata
InsyaAllah.
197. Jan
dicampuakan durian jo antimun, jan dipadakekkan api jo rabuak.
Selalulah hati-hati
terhadap pergaulan muda mudi, karena pergaulan bebas akan mengakibatkan
rusaknya moral antara keduanya.
198. Jan taruah
bak katidiang, jan baserak bak anjalai.
Setiap yang akan
dikatakan hendaklah dipikirkan terlebih dahulu, karena lidah tidak bertulang,
membicarakan orang lain.
199. Jauah nan
buliah ditunjuakkan, dakek nan buliah dikakokkan.
Sesuatu bukti dan
keterangan yang dapat dikemukakan dan ditunjukkan dengan nyata.
200. Jalan pasa
nan kadituruik, labuah goloang nan kaditampuah.
Selalulah kita
berbuat dan bertindak atas kebenaran dan menurut undang-undang yang
berlaku.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar